pondělí 17. července 2017

Na Kopanicách

Potřebovala jsem vyrovnat moře slané vody - vzhůru do kopců!
Kromě koncertů vyrážím ráda sama i na výlety - dobíjím se krajinou, tichem a samotou.
V sobotu jsem vyrazila na Kopanice do Žítkové (které znám dávno předtím, než je zpropagovala kniha Žítkovské bohyně) - v krajině Bílých Karpat, jedno z posledních divokých míst u nás, s nádhernými lukami, kopci a atmosférou, kterou neumím a ani není potřeba popisovat slovy.

A byl to den neobyčejných setkání:
Nejdřív jsem se podívala do infocentra, kde jsem si chtěla vzít mapu. Obdivovala jsem krásné vyšívané polštáře, načež mi paní z infocentra řekla, že je vyšívala ona. Zapředly jsme hovor dál k tradici místní výšivky, kterou už dlouho obdivuju a ráda bych se ji naučila, k místnímu folklóru - protože jedním z mých cílů byly i Kopaničářské slavnosti v Hrozenkově..a paní říká: "Tož když máte ráda folklór, já Vám jednu piesničku zazpívám"...odcházela jsem dojatá a vděčná za toto setkání.


 V krajině...



Žítková jsou také samoty roztroušené po stráních a u jedné takové je občerstvení, kde pečou slané pagáčky a chleba v peci, tož neodolala jsem a dovezla jsem domů ochutnat všecko.
U stolu tam seděly dvě paní, kamarádky, které si povídaly a jedna z nich přede mnou rozprostřela toto: málem jsem tam spadla pod stůl! Dovolila mi vyfotit si ty skvosty.
"Jak dlouho to tak vyšíváte?"
"Asi tak rok." 
"Prodáváte je také?"
"Néé, ty si dělám pro sebe."

A tak mám na tu nesmírně šikovnou paní z Kopanic telefonní číslo a jsu domluvená, že někdy za ní vyrazím na kurz pravé kopanické výšivky, kdyby se chtěl někdo přidat, můžete:-)






Aj na muziku došlo a tak aspoň odkaz na ženský sbor Čečera, který na slavnostech taky vystupoval.


"Daj Bože večera, takého večera, jako bolo včéra...."

11 komentářů:

  1. Nádhera - ty výšivky jsou neskutečně krásné!

    OdpovědětVymazat
  2. Já znám teda Žítkovou až po přečtení knížky....výlet ti hodně závidím, to musela být krása a ty vyšívky, to je nádhera ♥

    OdpovědětVymazat
  3. <3
    Jestli můžu, přidala bych se.

    OdpovědětVymazat
  4. Helenko tak to muselo být nádherné setkání.. Výšivky jsou opravdu skvostné..Z❤

    OdpovědětVymazat
  5. Heli,krásné čtení a ještě krásnější podívání. P.

    OdpovědětVymazat
  6. Pohlazení na duši, krásná setkání, úžasné louky. Výšivky berou úplně za srdce...
    Ála

    OdpovědětVymazat
  7. Krasne pribehy.

    Vysivky jsou take krasne. Premyslim, ze bych se pridala do kurzu. Napsala bys mi orosim pripadny termin?

    OdpovědětVymazat